Sayfalar

8 Haziran 2012 Cuma

bildiğimiz zamirlerin bilmediğimiz anlamları

Bugün size ilkokulda bize öğretilen korkunç bir yanlış, bütün hayatımızı etkileyecek büyük bir bilgi eksikliğinden bahsedicem. Anne baba ve çocuklardan oluşan en küçük sosyal birime aile denir.Hepimiz bunu hayat bilgisi ya da benzer bi derste öğrendik mi?Öğrendik...İşte yanlış burda başlıyor.En küçük sosyal birim  aile değildir, en küçük sosyal birim anne ve bebekten oluşur ve bu topluluğa yerine göre "biz" yerine göre "siz" denir.Böylece yıllardır bildiğimiz 1.ve 2.çoğul şahıs zamirleri de anlam değiştirir ki buyrun size bir de dilbilgisi hatası.

Şimdi diyeceksiniz ki nerden çıktı bu siz-biz işi.Anlatayım; bi kere anne olunca sosyal statünüz değişiyor ve toplumun farklı bir zümresine ait oluyosunuz artık.Hangi zümre?Anneler zümresi.Fakat her toplum gibi burda da birtakım kurallar var ki bunların en önemlisi de bu "biz" söylemi.Şimdi bilmeyenler için bu biz kavramını örneklerle açıklayalım.Mesela siz hiç tek başına diş çıkaran bir bebek gördünüz mü?Göremezsiniz.Çünkü annenin de bebeğiyle birlikte dişi çıkar.Herhalde hepimiz en az bir "dişimiz çıktı bizim"annesi tanıyoruzdur ki bu kendimiz de olabiliriz.Annenin diş çıkaramayacak yaşta olması burda bir önem taşımaz zira bir anne bebeğiyle aynı yaştadır:"3 aylık olduk".Tanıdık geldi mi?Devam edelim.Cengaver anneler zümresi üyeleri bebeklerini asla yalnız bırakmaz,onların her derdini içinde hisseder"karnımız ağrıyo:("- burda bir parantez açma ihtiyacı hissediyorum,nerden biliyosun?O karnın ağrıdığını nerden biliyosun?Tahmin falan eyvallah, ama bu kadar emin konuşmak?Kaç tane bebek var karnı ağrıyınca "aman ya karnıma bi sancı girdi ki sorma" diyen ya da ne bileyim,klasik karın ağrısı belirtisi olan, elini karnına koyup iki büklüm olma hareketi falan yapan?Ha?Varsa da eyvallah, o zaman Deniz'e edeceğim iki çift laf var demektir.Kapıyorum parantezi-.Ve bebeğinin en küçük bir başarısında bile kendine bir pay çıkarıp coşar "gaz çıkardık!".Anne olmak, başka birisi pırtladığında sevinmek demektir.Fakat yine aynı anneler kocaları pırtladığında nedense aynı coşkuyu yaşamazlar.Çünkü koca/baba, "biz" topluluğunun dışandadır,alenen "o"dur,ayrı bir bireydir ve kimsenin pırtı "biz"i ilgilendirmez.

Bazı densiz anneler bu biz kavramına karşı çıkar,olur mu canım öyle şey,bebek ayrı bi birey ben ayrı bir bireyim diye tutturur ve o şekilde konuşmaya çalışır.Ancak bu annelerin toplum tarafından anlaşılması çok zor olduğu gibi anne de zaman geçtikçe çevresinde konuşulanlardan birşey anlamamaya başlar, zira anneler zümresinin dışında olan toplum da zümrenin doğal üyesi olan anneyle aynı şekilde konuşmaya başlamıştır, ki buna da "siz" denir.Yasanmış bir olaydan bir kesitle açıklayalım:
Çocuk dr.u:Sizin gibi iyi beslenenlerde bir problem beklemiyoruz

Yeniannenindüşüncebalonu:Haydaaa, e nerden biliyo şimdi bu adam benim nasıl beslendiğimi?Konuştuk da ben mi hatırlamıyorum ki:S
Dr:Kilonuzu düzenli olarak kontrol edicez
Yeniannenindüşüncebalonu:Yani tamam,fazla kilom var ama...10 gün oldu daha doğuralı,insaf!!!Vercez elbet!
Dr:Kilonuza göre beslenme zamanlarını da konuşuruz
Yeniannenindüşüncebalonu:Süt olsun diye benim de beslenmemle ilgileniyo heralde
Dr:Şimdi Deniz'i soyun da bi tartalım
Yenianneninhaykırışı:Deniz'in kilosundan mı bahsediyordunuz!!!
Dr:?&&%+??^

Yukarıdaki dialogda dr.un "siz" hitabının kibarlık kaynaklığı olduğunu düşünüp konuşmanın kendi kilosu ve beslenmesi hakkında olduğunu zanneden zavallı anne elbette ki benim.

Valhasıl, hamileyken "eğer bi gün dişimiz çıktı dersem dökün o dişlerimi denize" yetkisi verdiğim sevgili arkadaşlarım....Direniyorum....Bakın hala direniyorum....Ama baskı çok, o mendebur "biz" zamiri beni bir girdap gibi içine çekiyor.Henüz teslim olmadım,ama "kakamızı yapmamız" sadece bir an meselesi!





3 yorum:

  1. Birbirimize hitap şeklimiz zaman içinde (dostum, arkadaşım ve bi tanıdık şeklinde o anki dengesizliklerimize göre değişse de) sevgili Gülru, bence olmuş... sende kesinlikle iyi bir yazar hamuru var... ki beni bilirsin bu konuda otoriteyimdir :) Gurur duydum... gözlerim yaşardı ve işin özü: çok beğendim.... RAGIP

    YanıtlaSil
  2. Siz, deniz bir baska disiye ilgi duymaya basladigi an dagilacak uzulme. O zaman da kayinvalidelik mertebesinde sonsuz bir sen olacaksin :)))))

    YanıtlaSil